Om Halsnæs yoga

Jeg åbnede Halsnæs Yoga i januar 2007 og har siden undervist i yoga og yoga-pilates på Torvet i Frederiksværk.

Men jeg startede et helt andet sted.

I 1973 begyndte jeg som stewardesse, men havde en del rygproblemer og var flittig gæst hos kiropraktoren. Som 35-årig tog jeg orlov fra flyvningen for at tage en uddannelse som gymnastik- svømme- og atletiklærer på Paul Petersens Institut. Jeg havde dog stadig jævnligt – omend sjældnere – rygproblemer.

I 2002 begyndte jeg at dyrke yoga, og siden da har jeg ikke haft behandlingskrævende rygproblemer. Sideløbende med jobbet som kabinechef uddannede jeg mig som yogalærer gennem ”Dansk Yoga”. I 2007 kunne jeg som pensionist forlade flyvningen for at hellige mig undervisning i yoga._G5A3613

”Dansk Yoga” er en forening af yogalærere uden tilknytning til en guru. Det er således hver enkelt yogalærers frihed at lade sig inspirere i sin undervisning, men vi har en fælles grundig anatomisk viden om kroppen og yogaens indvirkning på den. Foruden læreruddannelsen i “Dansk Yoga” har jeg været på kursusophold i Italien, Sverige og Indien.

I foråret 2009 har jeg taget en tillægs-uddannelse i yogamassage i LagoCph, som udover at undervise i yogamassage/thaimassage også uddanner yogalærere.

I sommeren 2010 har jeg udvidet min uddannelse med en eksamen i Indien hos Akhilesh Bramchari, som driver i Goa og Dharamsala.

I juni 2011 blev jeg af Dinah Rodrigues certificeret til at undervise i hendes Hormon Yoga system, som er en kombination af dynamiske yogaøvelser, en særlig åndedræts- og energiteknik. Metoden har til hensigt at stimulere kvinders hormonproduktion, som allerede begynder at dale i midten af 30´erne. Dinah Rodrigues er gået systematisk og videnskabeligt til værks, og kan fremvise resultater, hvor kvinder der har brugt hendes øvelser i min. 3 måneder, i gennemsnit bevist gennem blodprøver, at have øget deres hormonproduktion med 254 %. Metoden er effektiv til at lindre besær ved overgangsalderen, men har også vist sig at have en positiv effekt på menstruationsbesvær, barnløshed grundet lav hormonproduktion og andre symptomer, som er hormonrelaterede.

I min undervisning vil jeg gerne henvende mig til det brede publikum, der ønsker at styrke kroppen, berolige sindet og som ønsker mere modstandskraft overfor hverdagens stress. Så alle kan være med, uanset alder og fysiske forudsætninger.

rita simonsen - uddannet "Dansk Yoga"-lærerMange tror, at man skal være meget smidig for at kunne dyrke Yoga. Det er helt forkert, men man bliver mere smidig af at dyrke Yoga. Mange af de billeder, vi af og til ser af yogaudøvere, der indtager ekstremt akrobatiske positioner, har ikke meget med yoga at gøre. Yoga er nemlig slet ikke en præstationsdisciplin eller noget, som sigter mod en opvisning. Yoga er at pleje sig selv. Man kan næsten sammenligne det med det daglige brusebad, hvor man i stedet for at vaske det ydre skidt af, renser kroppen indefra ved kroppens egen hjælp.

Øget arbejdsbelastning og ensformige bevægelser medvirker til at kroppen stivner og værker på særligt udsatte steder. Især døjer mange med dårlig ryg, skuldre og nakke. Gennem Yoga er det muligt at opløse spændinger i muskler og led, at øge bevægeligheden og at lære at bevæge sig, så man ikke slider så voldsomt på de mest belastede kropsdele.

De fleste vil opleve, at de efter at have dyrket yoga i nogen tid, ud over et større fysisk velvære også får en bedre koncentration og større sindsro og at man dermed er bedre rustet til at stå imod hverdagens stress.